Besøg vores mobil side
 .

Norsk nytænkning i fremtidens fiskefartøj.

Udgivet af FiskerForum den 17-01-2012 · info@fiskerforum.dk

Det Norske Veritas (DNV) lancerer et nyt koncept for, hvordan fremtidens fiskerfartøjer kan komme til at se ud og hvilke egenskaber man vil tillægge skibene. Såsom, effektiv drift, bæredygtighed, sikkerhed, miljø og multi-purpose faciliteter.

Med færre havdage og kvote begrænsninger skal et moderne fiskefartøj have en multi-use funktion med mulighed for at ændre skibet til anden beskæftigelse som, kysttransport, offshore aktiviteter, miljøskib for olieudslip og service skib for havmølleparkerne. Det kan ligeledes bygges om til at kunne indsættes i naturkatastrofer og give de nødstedte rent vand og strøm, men først og fremmest skal det være et fiskefartøj.

Teknologien for DNVs futuriske fiskefartøj, vil være tilgængelig allerede i 2015 og vil være det koncept der viser vejen for fremtidens moderne fiskefartøjer.

Som General manager for DNV har Kaj Erik Stokke introduceret koncept skibet Catshy i Ålesund den 17. januar, hvor man vil indfange de udfordringer, som man ser i forhold til multi-use mulighederne, energieffektivitet, bedre arbejdsvilkår om bord og fiskernes sikkerhed.

Skibet er indrettet til at sejle på fremtidens brændstof LNG, flydende naturgas, som i øjeblikket sjældent bruges i fiskeriet, men som spås at blive billigere på sigt. LNG reducerer desuden både udslippet af skadelige SOx og NOx gasser og udslippet af Co2 betydeligt. Derved opfylder LNG alle fremtidige lovgivningsmæssige krav og emissioner. Bekymringer omkring den nødvendige infrastruktur i forbindelse med bunkring af LNG, er DNV overbevist om vil være på plads inden 2015.

En anden bekymring har været, om der er plads om bord til LNG-tankene, og det er løst med rektangulære beholdere, fremstillet i aluminium. Beholderne indeholder brændstof nok til 2 uger og i kombination med diesel, øger man dette til 4 uger.

For bedre komfort og sikkerhed for dem der arbejder ombord, har man konstrueret skroget således at fartøjet skære sig igennem bølgerne i stedet for at ”ride” med på bølgerne. Dette skulle give øget komfort, men også spare brændstofudgifter, siger Kaj Erik Stokke til slut.

Kilde: Det Norske Veritas
FiskerForum.com

Syntes du om artiklen - så huske at like den på Facebook - så dine venner også får mulighed for at læse den.


© 2017 • Fiskerforum • CVR 32663192 • www.fiskerforum.cominfo@fiskerforum.com • Tlf +45 9731 1946 Cookie- og privatlivspolitik

FiskerForum er drevet af Apollomedia

*/