Besøg vores mobil side
 .

Verdens første pelagiske trawler med 2-trawl er bestilt ved dansk værft

Udgivet af FiskerForum den 18-12-2013 · info@fiskerforum.dk

Det er Rederiet Ruth A/S fra Hirtshals der har bestilt en ny 87,80 m kombineret snurper / trawler hos Karstensens skibsværft i Skagen.

Fartøjet bliver en topmoderne pelagisk snurper/trawler, med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustning. Projektet er blevet til i et meget nært og intenst samarbejde mellem rederi og værft, hvor rederiets og værftets rådgivere og bankforbindelser også har bidraget gunstigt til en effektiv beslutningsproces.


Der er efter rederiets og værftets bedste overbevisning, at der her bliver tale om verdens første pelagiske trawler, udrustet for fiskeri med 2-trawl. Følgelig bliver fartøjet udrustet med 3 trawlwincher, 4 nettromler samt 2 fiske pumpepositioner på hækken (SB hhv BB). Designet af hele dette arrangement er udført i meget nært samarbejde mellem værft og rederi.


Rederiet Ruth blev etableret i 1988 af Gullak Madsen og 2 partnere, med køb af Arica I (ex Marie Polaris), som efterfølgende blev omdøbt til Ruth. I 1990 fulgte Ruth (2), som blev indkøbt fra Færøerne og ombygget. I 1998 overtog rederiet Ordinat fra et norsk rederi, og omdøbte dette fartøj til Ruth (3). Nuværende Ruth (4) blev overtaget i 2005, pudsigt nok også fra Ordinat-rederiet i en byttehandel. Ole Nattestad og Mikkjal Godtfred skal fortsat sejle som skippere på det nye fartøj. 

Rederiet driver med kombineret trawl- og notfiskeri, hvor trawlfiskeriet primært foregår efter industri-arter såsom tobis og brisling. Det øvrige fiskeri efter primært sild og makrel drives med not. Det nye fartøj skal drives efter samme principper.


Rederiet tilfredse
Rederiet udtrykker tilfredshed over at være kommet i mål med denne aftale med Karstensens Skibsværft, og glæder sig til at komme i gang med byggeriet. Rederi og Værft har igennem mange år arbejdet godt sammen, og det samlede koncept, er af Rederiet vurderet, som både økonomisk og ikke mindst teknisk, særdeles attraktivt. Ligeledes har det været Rederiet magtpåliggende at have fuld indflydelse på hele designfasen, således projektet vil blive skræddersyet nøjagtig til de ønsker og krav, som rederiet har.


Innovative løsninger
Design, indretning og arrangementer er blevet til i et meget nært samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet har været optaget af innovative løsninger, og der har været lagt speciel megen vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen.


Nye Ruth bliver således en topmoderne snurper/trawler, med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustningen. Specifikationsniveauet er sat meget højt, bla med 2 sidepropellere agter, nedsænkbar kombi-thruster i forskibet, størst mulige køleanlæg etc.


Overvejende danske leverandører
Med hensyn til valg af leverandører og komponenter, har der ligeledes været fokus fra Rederiets side på kvalitet, innovation og driftsikkerhed. I den forbindelse bliver der tale om et ikke uvæsentligt bidrag fra lokale, danske leverandører såsom MAN, Østergaard (Cummins), Johnson Controls og Iras.


Hovedmotoren vil blive en MAN 8L32/44 CR på 4800 kW. Dette er for øvrigt den første MAN hovedmotor med common-rail brændstofindsprøjtning bestilt til den danske fiskeflåde. Propelleren på 4400 mm skal køre med blot 120 rpm ved fuld effekt / 60 Hz på akselgeneratoren. Dette anlæg vil sikre fartøjet optimalt bollard pull (til blåhvilling / kolmule-fiskeri) og samtidig gode fri sejlads egenskaber.


I tillæg til hovedmotor effekten, vil det være muligt at booste yderligere 2000 kW på propelleren. Endvidere er fartøjet udrustet med en nedsænkbar thruster, som vil give fuld fleksibilitet og back-up. Hjælpemaskineri skal leveres af Østergaard, og være af type Cummins, bestående af 3 x 1000 og 1 x 500 kWe.


Nye RUTH skal leveres i Marts 2016. Prisen er omkring 250 millioner DKK.


Fartøjets hoveddimensioner:
Længde overalt 87,80 m
Bredde moulded 16,60 m
Dybde shelterdæk 9,60 m


Øvrig teknisk data:
Winch anlæg Karmøy Winch
Kraner og nothåndteringsudstyr Karmøy Winch
Sidepropellere Brunvoll, 2 x 950 kW
Nedsænkbar kombi-thruster Brunvoll, 1479 kW
RSW-anlæg Johnson Controls, 2 x 1487 kW
Vakuum anlæg Iras, 4 x 66 kW / 2 x 4200 l tank


Trods travlhed glæder værftet sig over ordren
Karstensens Skibsværft glæder sig over den tillid Rederiet har udvist. I lighed med de øvrige pelagiske fartøjer, som Værftet har under bygning til redere i Norge og Danmark, er også nye Ruth af eget design.


*Karstensens Skibsværft har gennem de seneste 2 år leveret 9 pelagiske fiskefartøjer ( Gollenes, Paula, Leinebjørn, Havsnurp, Cattleya, Rogne, Asbjørn Selsbane og Herøyhav) og har, med nye Ruth, yderligere 5 i ordrebogen for levering i løbet af de kommende godt og vel 2 år. Værftet må derfor betegnes som absolut førende på dette område.*


Kilde: Karstensens Skibsværft
FiskerForum.com


Syntes du om artiklen - så huske at like den på Facebook - så dine venner også får mulighed for at læse den.


© 2017 • Fiskerforum • CVR 32663192 • www.fiskerforum.cominfo@fiskerforum.com • Tlf +45 9731 1946 Cookie- og privatlivspolitik

FiskerForum er drevet af Apollomedia