Besøg vores mobil side
 .

Spansk værft bygger til norsk rederi

Udgivet af FiskerForum den 22-08-2014 · info@fiskerforum.dk

Det er den norske rederi-familie Holmøy, der ejer Prestfjord Havfriske, som får bygget en ny fabrikstrawler ved Freire-Værftet i Vigo Spanien.

Den nye trawler skal erstatte rederiets nuværende Langøy, og får samme navn ved leveringen i starten af 2016. Langøy bygges som det norske rederis sidste nybygning Prestfjord, dog en smule længere og udfra den kendsgerning, at fisketurene bliver af længere varighed og afstand, da fisken trækker nordover og fiskeflåde derfor af samme årsag, må følge efter, skriver den Nordnorske fiskeriavis Kyst og Fjord. Læs artiklen fra Kyst og Fjord her. http://www.kystogfjord.no/nyheter/forsiden/Holmoey-bygger-Langoey



Rolls-Royce design



Nybygningen er designet af Rolls Royce og det er således tredje gang de leverer til det norske rederi. Trawleren bliver på 69 meter og bygges efter Rolls-Royce trawler design NVC 370, der samtidig bidrager med en god brændstoføkonomi og tager behørigt hensyn til miljøet samtidig giver det skibet en god manøvredygtighed og stabilitet i søen. Læs nyheden fra Rolls-Royce her



Traditionelt fiskeri



Langøy rigges med både bund- og flydetrawl og skal efter planen fiske efter hvidtfisk og rejer.



Fabrikken klarer 90 tons i døgnet



Fabrikken om bord indrettes og leveres af norske Peter Stette AS, og vil i kapacitet komme op på 90 tons i døgnet og det bare med 6 operatører, der håndtere, skære og renser fisken. Skibet indrettes ligeledes med separat reje linje, til både kogning og frysning af rejerne. Håndtering af fisken efterfølgende, sker med høj grad af et sikkerhed og i et betydeligt forbedret arbejdsmiljø for besætningen, med transportsystemer og palleteringsløsninger, der er optimale i forhold til ergonomisk rigtige løft og håndtering.



Bergen motor



Skibet er med hybrid fremdrift system baseret på Rolls-Royce Hybrid Aksel Generator System (HSG). Dette system gør det muligt for skibet, at sejle diesel elektrisk eller diesel mekaniske efter behov, hvilket giver en god kombination af brændstoføkonomi og miljøvenlighed.



Nybygningen Langøy har inden projektet blev godkendt, gennemgået et større beregnings- og udviklingsarbejde, for at finde frem til den optimale løsning, der gerne skal sikre fabrikstrawleren Langøy fremtid, i mange år fremover, så den fortsat vil være blandt de førende indenfor fiskeriet.



Kilde: Kyst og Fjord samt Rolls-Royce
FiskerForum.com


Syntes du om artiklen - så huske at like den på Facebook - så dine venner også får mulighed for at læse den.


© 2017 • Fiskerforum • CVR 32663192 • www.fiskerforum.cominfo@fiskerforum.com • Tlf +45 9731 1946 Cookie- og privatlivspolitik

FiskerForum er drevet af Apollomedia